Změna DPP: Jak na to bez zbytečných komplikací?

Změna Dpp

Typy změn DPP

Dohody o provedení práce (DPP) jsou flexibilní, ale i ony se někdy musí měnit. Možná se změnil rozsah práce, termín odevzdání, nebo odměna. Ať už je důvod jakýkoli, změna DPP musí být provedena písemně a obě strany s ní musí souhlasit. Nejde to tedy jen tak ústně. Změna DPP se sepisuje jako dodatek k původní dohodě a musí obsahovat datum, od kdy změna platí.

Jaké změny se nejčastěji dělají? Typicky jde o úpravu odměny, ať už se zvyšuje, nebo snižuje. Dále se mění termín odevzdání, pokud se práce nestihne dokončit v původním termínu. A v neposlední řadě se mění i rozsah práce, pokud se ukáže, že je ho potřeba udělat více, nebo naopak méně.

Pamatujte, že i drobná změna v DPP vyžaduje dodatek. Není radno spoléhat na ústní domluvu. Dodatek by měl být sepsán ve dvou vyhotoveních, jedno pro vás a jedno pro zaměstnavatele.

Písemná forma dodatku

Změna dohody o provedení práce, zkráceně DPP, musí mít písemnou formu. Ústní domluva bohužel nestačí, a to ani v případě, že se jedná o drobné úpravy. Pro obě smluvní strany, tedy jak pro zaměstnavatele, tak i pro dohodáře, je písemná forma dodatku důležitá z hlediska právní jistoty. Dodatek by měl obsahovat jasné a srozumitelné formulace, aby nedocházelo k nejasnostem a případným sporům. V praxi se nejčastěji mění rozsah práce, termín odevzdání, nebo odměna. Každá změna DPP vyžaduje nový dodatek. Není možné mít jeden univerzální dodatek pro všechny budoucí změny.

Obsah dodatku k DPP

Dodatek k dohodě o provedení práce (DPP) slouží k úpravě již existující dohody. Může se jednat o změnu sjednané práce, doby pro provedení práce, výše odměny nebo způsobu jejího výplaty. Změna identifikačních údajů smluvních stran (jméno, adresa, IČO) se do dodatku k DPP neuvádí. Pro tyto případy je nutné uzavřít dohodu o provedení práce zcela novou.

Jak provést změnu v DPP? Vždy písemnou formou, a to ve dvou vyhotoveních, kdy jedno obdrží zaměstnanec a druhé si ponechá zaměstnavatel. V dodatku je nutné přesně specifikovat, která ustanovení původní DPP se mění a jak zní jejich nové znění. Dále je důležité uvést datum, od kdy se změna v DPP uplatňuje. Dodatek k DPP musí být podepsán oběma smluvními stranami. Vzor dodatku k DPP je volně dostupný na internetu, případně je možné využít i specializovaných programů pro tvorbu smluv.

Nezapomeňte, že i drobná změna v DPP vyžaduje sepsání dodatku. V opačném případě riskujete, že by se původní dohoda o provedení práce mohla stát neplatnou.

Podpisy obou stran

Změna dohody o provedení práce (DPP) vyžaduje souhlas obou stran, tedy jak zaměstnavatele, tak i zaměstnance. Bez ohledu na to, zda se jedná o změnu druhu práce, sjednané odměny nebo doby trvání DPP, vždy je nutné stávající dohodu ukončit a uzavřít dohodu novou, obsahující požadované úpravy. Původní DPP tak zaniká a nahrazuje ji DPP nová, se kterou musí obě strany souhlasit.

změna dpp

Tento souhlas se nejčastěji projevuje podpisem obou stran pod textem nové dohody. Je důležité, aby podpisy byly čitelné a aby bylo zřejmé, kdo je osobou podepisující dohodu za zaměstnavatele a kdo za zaměstnance. V případě, že zaměstnavatel je právnická osoba, je vhodné uvést i funkci osoby, která DPP podepisuje.

Pokud není možné zajistit podpis obou stran na jednom dokumentu, je možné využít i dvou kopií DPP, kdy každá ze stran podepíše jednu kopii. V takovém případě je důležité, aby si obě strany kopie dohody vzájemně předaly.

Ať už zvolíte jakoukoliv formu, vždy dbejte na to, aby změna DPP proběhla v souladu se zákoníkem práce a aby s ní obě strany souhlasily. Pouze tak předejdete případným sporům a nedorozuměním v budoucnu.

Změna dohody o provedení práce

Změna dohody o provedení práce (DPP) vyžaduje souhlas obou stran, tedy jak zaměstnavatele, tak i zaměstnance. Bez ohledu na to, zda se jedná o změnu druhu práce, sjednané odměny nebo doby trvání DPP, vždy je nutné stávající dohodu ukončit a uzavřít dohodu novou, obsahující požadované úpravy. Původní DPP tak zaniká a nahrazuje ji DPP nová, se kterou musí obě strany souhlasit.

Tento souhlas se nejčastěji projevuje podpisem obou stran pod textem nové dohody. Je důležité, aby podpisy byly čitelné a aby bylo zřejmé, kdo je osobou podepisující dohodu za zaměstnavatele a kdo za zaměstnance. V případě, že zaměstnavatel je právnická osoba, je vhodné uvést i funkci osoby, která DPP podepisuje.

Pokud není možné zajistit podpis obou stran na jednom dokumentu, je možné využít i dvou kopií DPP, kdy každá ze stran podepíše jednu kopii. V takovém případě je důležité, aby si obě strany kopie dohody vzájemně předaly.

Ať už zvolíte jakoukoliv formu, vždy dbejte na to, aby změna DPP proběhla v souladu se zákoníkem práce a aby s ní obě strany souhlasily. Pouze tak předejdete případným sporům a nedorozuměním v budoucnu.

Evidence a archivace

Všechny změny v dohodě o provedení práce, ať už se týkají druhu práce, odměny nebo data skončení, musí být provedeny písemně formou dodatku. Nestačí tedy jen ústní domluva mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Dodatek by měl obsahovat datum, od kdy se změna uplatňuje, a podpisy obou stran. Je důležité si uvědomit, že DPP je specifický typ pracovního poměru a ne všechny změny jsou v jeho průběhu možné. Například není možné měnit rozsah sjednané práce tak, aby přesáhl 300 hodin v kalendářním roce u jednoho zaměstnavatele. V případě potřeby je nutné uzavřít novou dohodu o provedení práce. Stejně jako původní DPP, i dodatky k ní podléhají archivaci. Zaměstnavatel je povinen uchovávat DPP a veškeré dodatky po dobu 10 let od jejich skončení. Během této doby je může vyžádat například inspektorát práce. Pečlivé vedení evidence a archivace dokumentů souvisejících s DPP je klíčové pro předcházení případným sporům a sankcím.

změna dpp

Vliv na odvody a daně

Změna dohody o provedení práce (DPP) může mít vliv na odvody a daně, a to jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele. Důležité je si uvědomit, že DPP se řídí jinými pravidly než pracovní poměr. U DPP se neplatí sociální a zdravotní pojištění, pokud měsíční odměna nepřesáhne 10 000 Kč. Pokud odměna přesáhne tuto hranici, odvádí se pojištění z celé částky. Změna druhu práce, výše odměny nebo doby trvání DPP může mít vliv na to, zda bude nutné odvádět pojištění, či nikoliv. Vždy je proto důležité si před provedením změny v DPP ověřit aktuální legislativní podmínky a případně se poradit s odborníkem. Změnu DPP je nutné provést písemně a obě strany ji musí podepsat. Nová dohoda by měla obsahovat všechny náležitosti původní dohody a jasně specifikovat provedené změny. V případě nejasností nebo dotazů je vhodné obrátit se na příslušný finanční úřad nebo na odborníka v oblasti pracovního práva.

Změna druhu práce

Změna druhu práce v rámci dohody o provedení práce (DPP) je situace, která může nastat v průběhu pracovního poměru. Je důležité si uvědomit, že DPP je specifický typ pracovního vztahu, který je omezen rozsahem 300 hodin za rok u jednoho zaměstnavatele. Změna druhu práce by neměla vést k překročení tohoto limitu.

Jak tedy provést změnu druhu práce v DPP? Základní princip je shodný s obecnou úpravou změn pracovních smluv. Změna musí být provedena písemně a obě strany, tedy zaměstnanec i zaměstnavatel, s ní musí souhlasit. Doporučuje se sepsat dodatek k DPP, ve kterém bude změna druhu práce jasně specifikována. V dodatku by mělo být uvedeno, od kdy změna platí, jaký je nový druh práce a jaký je jeho rozsah.

Důležité je také pamatovat na to, že změna druhu práce může mít vliv na další aspekty DPP, například na mzdu. Pokud je nový druh práce náročnější nebo vyžaduje vyšší kvalifikaci, je vhodné s zaměstnavatelem dohodnout i úpravu mzdy. V případě nejasností je vždy vhodné se obrátit na odborníka na pracovní právo, který vám poskytne individuální poradenství.

změna dpp

Změna DPP se provádí písemnou formou, a to oboustranně podepsaným dodatkem k původní dohodě. Dodatek musí obsahovat všechny změny, na kterých se strany dohodly, a datum, od kdy tyto změny nabývají účinnosti.

Božena Veselá

Změna výše odměny

Změna výše odměny v dohodě o provedení práce (DPP) je poměrně častým požadavkem, ať už ze strany zaměstnance, nebo zaměstnavatele. Je důležité si uvědomit, že změna výše odměny je podstatnou náležitostí DPP a musí být provedena písemně formou dodatku k DPP. Není možné jen tak ústně domluvit novou odměnu a pokračovat v práci. Dodatek k DPP musí obsahovat všechny náležitosti původní DPP, tedy identifikaci smluvních stran, popis práce, sjednanou odměnu a datum, od kterého změna nabývá účinnosti.

Při sjednávání nové výše odměny je nutné dodržovat minimální mzdové a platové nároky. Odměna v DPP nesmí být nižší než minimální hodinová mzda. V případě, že by sjednaná odměna byla nižší, je neplatná a zaměstnanci náleží doplacení do minimální mzdy. Změna výše odměny v DPP se řídí stejnými pravidly jako uzavření původní DPP. Zaměstnavatel je povinen dodat zaměstnanci jeden výtisk podepsaného dodatku.

Změna výše odměny v DPP je poměrně jednoduchý proces, ale je důležité dodržet všechny zákonné náležitosti. V případě nejasností je vhodné se obrátit na odborníka, například na právníka specializujícího se na pracovní právo.

Změna termínu plnění

Změna data splatnosti (DPP) v dohodě o provedení práce je běžnou záležitostí. Někdy se plány změní a je potřeba termín posunout. Nejde o nic složitého, ale je důležité dodržet správný postup, aby byla změna platná. V první řadě je nutné se dohodnout s druhou smluvní stranou, tedy s objednatelem nebo příjemcem práce. Bez vzájemné dohody změna DPP možná není. Dohodu o změně termínu je nejlepší stanovit písemně formou dodatku k původní dohodě. V dodatku by mělo být jasně uvedeno, že se jedná o změnu data splatnosti, a dále by mělo obsahovat původní a nové datum. Dodatek by měli podepsat obě strany. Pokud se na změně DPP dohodnete včas a sepíšete dodatek, předejdete tak případným nedorozuměním nebo sporům.

Změna osoby zaměstnavatele

Změna osoby zaměstnavatele v rámci dohody o provedení práce (DPP) není možná. DPP je smluvní vztah navázaný mezi konkrétním zaměstnavatelem a zaměstnancem, a proto změna jednoho z nich by znamenala ukončení stávající a uzavření zcela nové dohody. Pokud by mělo dojít ke změně na straně zaměstnavatele, například v důsledku fúze společností, je nutné původní DPP ukončit a s novým zaměstnavatelem uzavřít DPP novou.

změna dpp

V případě, že by se jednalo pouze o změnu některých podmínek spolupráce, například druhu práce nebo výše odměny, není nutné uzavírat novou DPP. Stačí pouze sepsat dodatek k původní dohodě, ve kterém budou tyto změny jasně specifikovány. Dodatek musí být v písemné formě a podepsaný oběma stranami.

Je důležité si uvědomit, že DPP je specifický typ pracovněprávního vztahu s jasně danými pravidly. V případě nejasností je vždy vhodné obrátit se na odborníka, například právníka specializujícího se na pracovní právo, aby nedošlo k porušení zákoníku práce.

Ukončení DPP dohodou

Dohoda o provedení práce (DPP) je flexibilní forma spolupráce, ale i u ní může nastat situace, kdy je potřeba ji ukončit předčasně. Dobrou zprávou je, že ukončení DPP dohodou je poměrně jednoduché a rychlé. Změna DPP, včetně jejího ukončení, se řídí zákoníkem práce. Pro ukončení DPP dohodou je potřeba sepsat písemnou dohodu podepsanou oběma stranami, tedy zaměstnancem i zaměstnavatelem. V dohodě je nutné uvést datum, od kdy DPP končí. Zákon nestanovuje žádnou speciální formu pro tuto dohodu, ale je vhodné v ní uvést důvod ukončení.

Položka Původní DPP Změna DPP
Předmět práce Administrativní podpora Administrativní podpora a překlady z angličtiny
Odměna 150 Kč/hod 180 Kč/hod

Jak provést změnu v dohodě o provedení práce, pokud se týká ukončení? Stačí, aby obě strany podepsaly dohodu o ukončení DPP. Není nutné uvádět žádné odstupné ani dodržovat výpovědní lhůtu, pokud se na tom obě strany dohodnou. Ukončení DPP dohodou je tak nejrychlejší a nejjednodušší způsob, jak ukončit tento typ pracovního poměru. Je však důležité pamatovat na to, že vše musí být v souladu se zákoníkem práce a s dohodou obou stran.

Zrušení DPP jednostranně

Dohoda o provedení práce, zkráceně DPP, je oblíbená forma krátkodobé spolupráce. Co když ale jedna ze stran chce z dohody odstoupit? Zákoník práce umožňuje zrušení DPP jednostranně, a to i bez udání důvodu. Pro platné zrušení DPP je ale nutné dodržet daná pravidla. Zaměstnavatel může od dohody odstoupit, pokud zaměstnanec ještě nezačal s plněním sjednané práce. V opačném případě může DPP zrušit pouze z vážných důvodů, které musí písemně uvést. Zaměstnanec může DPP zrušit kdykoliv, a to i bez udání důvodu. Výpovědní doba je v obou případech 15 dnů a začíná běžet prvním dnem následujícím po doručení výpovědi druhé straně. Zrušení DPP jednostranně je sice možné, ale vždy je vhodné s druhou stranou o situaci komunikovat a pokusit se najít společné řešení.

změna dpp

Publikováno: 21. 08. 2024

Kategorie: Ekonomika